INTERVIEW: KRUITBOSCH BLIKT TERUG OP ÉÉN JAAR AUTOSTORE

26-03-2024

Ongeveer één jaar geleden nam Kruitbosch een AutoStore in gebruik voor haar groothandel PENDLR. Na het eerste jaar blikken Logistiek Manager Martin Kruitbosch en Logistiek Engineer Ronald van der Hulst samen terug. “Na één jaar merk je dat er rust in het proces is gekomen. We kijken weer vooruit naar de volgende stappen en we hebben nog veel logistieke wensen om PENDLR te laten groeien.”


Aan het begin van 2023 werd de AutoStore van Kruitbosch voor het eerst gebruikt om bestellingen van PENDLR naar klanten te verzenden. “Het geautomatiseerde orderpicksysteem heeft de organisatie nu al veel gebracht”, vertelt Martin Kruitbosch. “We hebben weinig problemen met de implementatie gehad en de ontwikkeling van onze groothandel is doorgegaan.” De implementatiefase van de AutoStore bij Kruitbosch was ambitieus. Ruimte om stil te liggen was er niet. Ronald: “We zijn er vooraf niet vanuit gegaan dat we een dag stil zouden staan en dat is ook niet gebeurd. Alles moest gewoon doorgaan.” Martin vult aan: “Je hoort wel van implementaties waarbij het heel anders gaat. Bij ons is het goed gegaan. Dat komt door de samenwerking met Swisslog en de voorbereidingen die we zelf hebben getroffen.”


Een goede voorbereiding is het halve werk
Eén jaar later kijken Martin en Ronald tevreden terug op de verbouwing, plaatsing en implementatie van de AutoStore in het warehouse van Kruitbosch in Zwolle. Martin kijkt terug en vertelt: “Ik zou niet weten hoe we de komst van de AutoStore beter hadden kunnen voorbereiden. Daardoor hebben we heel weinig storingen en problemen gehad. De samenwerking met onze leverancier, Swisslog, was super. Nu de AutoStore in gebruik is, zien we dat het goed werkt. Het aantal orderregels dat we kunnen verwerken is met 25% toegenomen. Kortom, ik kijk heel positief terug op het eerste jaar.” Ronald vertelt dat zij in de zomer van 2023 de eerste voordelen van de AutoStore al hebben gemerkt: “in 2022 hebben we ongeveer 20 zaterdagen gewerkt om alle bestellingen te verzenden, in 2023 waren dat er nog maar drie of vier. Dat is een aanzienlijk verschil.” Martin verwacht dat Kruitbosch aankomende zomer nog meer profijt van de AutoStore krijgt: “Ik verwacht dat we met hetzelfde aantal mensen meer kunnen doen. Dat komt doordat we de werkwijzen hebben aangepast en verbeterd. Dat is in de huidige arbeidsmarkt een groot voordeel.”


Een grote verandering in het logistieke proces
Werken met een AutoStore in plaats van voice picking is een grote verandering geweest voor de logistieke medewerkers van Kruitbosch. Daarom was het voor Martin en Ronald belangrijk om veel aandacht te besteden aan de menselijke kant van deze grote verandering en betrokken te zijn bij hun collega’s. “Het vraagt best wel veel van onze mensen”, vertelt Ronald. “De werkwijze, de manier van denken en de aansturing is anders. Toch kregen we veel vertrouwen van onze collega’s, met name van de logistiek teamleiders. Zij hebben dit project gedragen en dat is noemenswaardig.” Ook Martin bevestigt dat de verandering veel van hun collega’s heeft gevraagd: “De AutoStore is zo’n grote verandering van je logistieke proces. De mensen op de werkvloer moet je daar goed in meenemen. Al onze collega’s stonden er wel achter, maar moesten ook nog wel even kijken waar Ronald dan nu weer mee kwam. Eén jaar laten denken ze zelf mee. Ze snappen hoe het logistieke proces werkt en kijken naar wat zij kunnen verbeteren.”


Collega’s als de sleutel tot succes
De medewerkers van Kruitbosch zijn één van de voornaamste redenen waarom de AutoStore in het warehouse nu goed geïmplementeerd is in het logistieke proces. Tijdens de implementatie wilden Martin en Ronald hun collega’s goed betrekken bij de veranderingen. Daarvoor hebben ze de ADKAR-methode gebruikt, dit is een methode om veranderingen in organisaties te meten. Ronald vertelt: “De menskant is cruciaal geweest in het succes van de AutoStore. We zagen door ADKAR dat onze collega’s begrepen waarom er een AutoStore moest komen, maar de desire, de zin, was er nog niet. Veel collega’s vonden het goed zoals het was.” Om hun collega’s hierin tegemoet te komen, hebben Martin en Ronald verschillende acties ondernomen. “We zijn begonnen met een mock-up van hout te maken. Dit hielp bij de beeldvorming van collega’s.” Martin: “Daarnaast zijn we veel met mensen in gesprek gegaan, we hebben ze betrokken bij het proces en gevraagd aan hen hoe zij vonden dat het ging en waar zij tegenaan liepen. Eén jaar later zorgen collega’s zelf voor afwisseling in het werk en de afstemming met teamleiders is goed. Je ziet gedurende het jaar dat dat steeds meer groeit.” Ronald vult aan: “We hebben de stationinrichting samen met onze collega’s bepaald: waar komt de printer, moeten spullen hoger of lager? Degenen die daaraan werken moesten aangeven wat zij fijn vinden om hun werk goed te kunnen doen.”


Eén leermoment tijdens de bouw
Martin en Ronald kijken allebei positief terug op het eerste jaar met de AutoStore. Terugkijkend is er één groot leermoment geweest tijdens de bouw van het geautomatiseerde picksysteem. “Neem op tijd bevoegd gezag mee in wat je precies gaat doen. Wie gaat de verbouwing doen en voldoet het aan de eisen? Vooraf hadden we wel meer onderzoek kunnen doen naar wat de gevolgen van een AutoStore zouden kunnen zijn voor onze installaties. Wij hebben daarom aanpassingen gedaan op advies van de brandweer”, vertelt Ronald. Martin is het met Ronald eens: “Dat zijn aanpassingen die je van tevoren niet bedenkt, maar die je gedurende het traject toch moet realiseren. Wij hadden dat vooraf niet verwacht en het was ook nog eens erg kostbaar. Daarnaast kost het veel tijd: je moet dan iemand regelen die het voor je gaat maken. Een aannemer vind je tegenwoordig niet zomaar.”


Ruimte om de nieuwe koers te varen met PENDLR
Sinds september 2023 vaart de groothandel van Kruitbosch een eigen koers onder een eigen naam: PENDLR. Met deze nieuwe koers wil PENDLR de dagelijkse verplaatsingen in en om de stad flexibeler, efficiënter en groener maken. Volgens Ronald zorgt de AutoStore ervoor dat er ruimte ontstaat om deze koers te varen. “De AutoStore heeft een nieuwe 0-situatie gecreëerd. We waren eerst uitontwikkeld, maar hebben een grote slag geslagen. We hebben nu een situatie die beter is dan de oude en ook nog eens beter kan worden. We kunnen de aankomende jaren echt vooruit en er zit nog van alles in het vat. Daardoor kunnen we ons assortiment uitbreiden en aanpassen, zodat het past bij de koers die we met PENDLR varen.” Ook Martin beaamt dat de AutoStore bijdraagt aan het succes van PENDLR: “Het is een forse investering, maar het verdient zichzelf ook weer terug. We kunnen na één jaar zeggen dat we de AutoStore in vijf jaar zullen terugverdienen. Dat is supergoed. Hierdoor krijgen we meer ruimte om dingen te ontwikkelen voor PENDLR. Je kunt met andere partijen in gesprek omdat we ons assortiment kunnen uitbreiden, want we hebben de ruimte om dat toe te voegen.”


Samen vooruit kijken naar de volgende stappen
Na één jaar kijken zowel Martin als Ronald tevreden terug. “De AutoStore draait nu één jaar en je merkt dat er rust in het proces is gekomen”, aldus Ronald. “Daarnaast kijken we weer vooruit naar de volgende stappen. Op het gebied van logistiek zijn er nog veel meer wensen om PENDLR te laten groeien.” Martin vult aan: “Accu’s spelen bijvoorbeeld een steeds grotere rol in micromobiliteit. Die willen we veilig kunnen opslaan. Daar moeten we een goede oplossing voor hebben.” Kortom, ook voor de toekomst worden er volop plannen gemaakt voor het warehouse in Zwolle. “Ik hoop dat we onze koers kunnen varen met een passend assortiment waarmee we onze klanten kunnen blijven bedienen. Op logistiek gebied staan we niet stil en hebben ruimte om ons verder te ontwikkelen”, aldus Ronald.

 

INTERVIEW: KRUITBOSCH BLIKT TERUG OP ÉÉN JAAR AUTOSTORE