Consumenten bestellen rechtstreeks op cortinafietsen.nl

12-06-2020

Cortina heeft vandaag een opvallende stap gezet. Het is nu mogelijk om als consument je fiets rechtstreeks te bestellen op de Cortina-website. Wél met betaling en aflevering via het netwerk van Cortina-dealers. Robbert-Jan Stals, Manager Business Development bij Cortina, legt de nieuwe stap – Cortina Direct genoemd- van het populaire fietsmerk verder uit. “Onze website wordt eigenlijk het verlengstuk van veel Cortina-dealers!”

De fietsbranche is de afgelopen jaren veranderd. Consumenten oriënteren zich steeds meer online voor de aankoop van hun nieuwe fiets. Bij Kruitbosch, fabrikant van Cortina, werd al langere tijd nagedacht over hoe zij de bezoekers op de Cortina-site beter konden bedienen en zelfs tot een definitieve aankoopkeuze konden verleiden. “Tot nu toe was dat onmogelijk. Als iemand dé fiets bij ons online vond, dan hoopten we dat ze dat gevoel vasthouden tot ze de winkel van hun keuze hadden opgezocht. Nu helpen we ze een handje door bij ons de fiets alvast te bestellen bij de fietsenwinkel van hun keuze. Het voelt aan alle kanten als een aankoop, maar de uiteindelijke betaling en het afhalen gebeurt bij de winkel van hun eigen keuze. Zo kan de consument nog een fiets inruilen indien gewenst en heeft de dealer de mogelijkheid om een verzekering of een bijpassend Cortina-accessoire te verkopen.”

Eenvoudig proces voor consument en dealer

Consumenten zullen op de website een aantal stappen doorlopen die zij gewend zijn van andere webshops. Dit is zeer eenvoudig en overzichtelijk. Voor dealers is de procedure aan de achterkant ook netjes ingericht via de Kruitbosch Portal. Als een klant op cortinafietsen.nl een fiets koopt, dan krijgt de dealer daarvan een notificatie in de portal. Ook ontvangen zij een mail met de bestelling en de klantgegevens. De dealer neemt vervolgens contact op met de klant om de levering te bespreken en bestelt de fiets of levert deze uit eigen voorraad. Stals: “We slaan op deze manier twee vliegen in één klap. Uit een recent uitgevoerd klantonderzoek blijkt dat onze consument zich graag online oriënteert, maar ook advies wil van een gespecialiseerde dealer. Met Cortina Direct bieden we de ideale combi. De dealer ontvangt van ons eigenlijk een hele warme lead, zo moet je het zien.”

Next steps

De nieuwe verkoopmogelijkheid wordt door Cortina gezien als een belangrijk leermiddel in de customer journey. “Met Cortina Direct zetten wij samen met de dealers een mooie stap richting de consument en ontvangen zij van ons gerichtere leads”, aldus Stals. Gedurende het jaar zal Cortina met haar dealers in gesprek gaan over de ervaringen, de optimalisaties en de klantreacties. “Naar aanleiding daarvan kijken we welke vervolgstappen wenselijk zijn om hier gezamenlijk het meeste uit te halen.” Om de nieuwe optie onder de aandacht van consumenten te brengen, start Cortina in de zomermaanden een online campagne om extra bezoekers naar de website te trekken.

 

Consumenten bestellen rechtstreeks op cortinafietsen.nl