Kroniek van een fietsfamilie

19-07-2018

Bron: fd.persoonlijk

De naam Kruitbosch doet misschien niet direct een belletje rinkelen, maar Cortina wel. Het is een geliefd rijwielmerk onder veeleisende fietsers die de stoere, solide uitstraling en het herkenbare transportrekje roemen. Met hun familiebedrijf hebben Chris, Martin en Wilco Kruitbosch fietsen bijzonder gemaakt.

Kruitbosch generatie

In de ontvangstruimte van het moderne glazen bedrijfspand geeft receptionist Sabina Thalen alvast een voorzetje voor het interview met haar drie bazen, die buiten poseren voor de fotograaf: ‘Kruitbosch is een mooi bedrijf om voor te werken, en dat zeg ik niet alleen nu!’ Ze hoopt tot haar pensioen te kunnen blijven. Voor logistiek coördinator Henk Velthuis is dat al over drie jaar. Hij heeft er dan ruim 50 jaar op zitten en heeft nog gewerkt onder de opa van de huidige directeuren.

Voicepicking

Terwijl de directie buiten staat te glimmen, glimmen binnen de Cortina-fietsen de bezoeker tegemoet. Vanuit de hal kun je direct het magazijn in kijken. Bij de meeste bedrijven zit de werkruimte verstopt achter zware deuren, hier niet. Het magazijn en de medewerkers vormen het hart van het bedrijf. Dat moet je laten zien, in al zijn meterslange glorie. Overal staan wagentjes en bakken met fietsspullen. Mannen en vrouwen met headsets schuiven grote karren langs de eindeloze rij stellingen. Ze werken met ‘voicepicking’: via hun koptelefoons krijgen medewerkers computergestuurde instructies die hun vertellen in welke volgorde ze bestellingen moeten pakken. Zo hoeven ze niet onnodig te lopen en weten ze precies welk wiel van welke maat ze moeten hebben. Best handig als je kunt kiezen uit honderden soorten.

In de hal valt de enorme fotocollage op met het trotse opschrift ‘Since 1955’. Toen opende opa zijn handel in fietsonderdelen in een historisch herenhuis in de Zwolse binnenstad. Hij maakte daarmee de droom van zijn vader waar, die rietdekker was en fietsen verkocht in de avonduren. Goed gezien, want in de loop der jaren zou fietsen steeds populairder worden.

De fotocollage toont het succes van het bedrijf. In de jaren zeventig wordt de eerste winkel te klein. Er komt een groter pand en in 1986 wordt in Hoogeveen een tweede zaak geopend, om de noordelijke provincies te bedienen. En weer groeit de groothandel uit zijn jasje en moet er worden verhuisd. In het huidige pand zijn de Zwolse en Hoogeveense tak samengevoegd. Kruitbosch is van eenmanszaak uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf met 170 werknemers. Lampjes en kettingen verkopen ze nog steeds, maar het assortiment is uitgebreid met talloze accessoires voor de moderne fietser, zoals fietskratjes, kinderzitjes en sportbrillen.

Aankoop Cortina

Inmiddels staat de derde generatie Kruitbosch aan het roer. Die was in 2000 verantwoordelijk voor de aankoop van het merk Cortina. Volgens de broers Chris (41, algemeen directeur) en Wilco (54, brandmanager) en hun neef Martin (43, logistiek manager) heeft die fiets het bedrijf echt grootgemaakt. Geen van hen heeft zich ooit verplicht gevoeld in het familiebedrijf te gaan werken. ‘Integendeel’, zegt Wilco, ‘mijn vader wilde mij liever niet aannemen. Hij vond dat ik eerst wat anders moest doen, zodat ik een gefundeerde keuze kon maken.’ Dat hebben de broers ook gedaan, maar het bloed kroop waar het niet gaan kon. Martin maakte geen omtrekkende beweging en heeft zelfs nooit aan ander werk gedacht.

All in the family

Chris Kruitbosch Wilco Kruitbosch Martin Kruitbosch
Algemeen directeur Brand-manager Logistiek manager

‘Meestal breekt de derde generatie het bedrijf af’, weet Wilco. ‘Onder ons regime is het juist het hardst gegroeid.’ Ze hebben geluk gehad, zeggen ze zelf. Inderdaad is het niet direct hun verdienste dat de fiets tegenwoordig zo populair is. De maatschappelijke behoefte aan duurzaamheid, het belang van milieubescherming en de gezondheidstrend maken dat mensen nu eerder op de fiets dan in de auto stappen.

Maar dat verklaart niet alles, want er is concurrentie genoeg. De drie hebben op belangrijke momenten slimme beslissingen genomen. Om van regionaal door te groeien naar nationaal en later zelfs internationaal, bijvoorbeeld. Om van twee aparte bedrijven een te maken. Om in de fiets te blijven geloven, ook al zakte de verkoop rond 2015 flink in, toen de overheid stopte met de stimulering van bedrijfsfietsen. En natuurlijk om het destijds volstrekt onbekende fietsmerk Cortina te introduceren.

Vergeten fietsdoelgroep

Aanvankelijk richtte Cortina zich op jongeren, een vergeten fietsdoelgroep. Wilco: ‘Rond hun twaalfde krijgen kinderen een fiets van hun ouders en als student rijden ze op barrels. Werken ze, dan stappen ze over op de auto. Pas als ze zelf kinderen krijgen, komt de fiets weer in beeld. Wij wilden die tussengroep bereiken.’ Om jongeren aan te spreken werd het fietsontwerp afgestemd op hun lifestyle: modieus, goede kleur, stoer model, transportrekje voorop. De strategie werkte. Fietsenwinkels konden de vraag niet aan, Cortina werd de op een na best verkochte stadsfiets. Inmiddels zie je niet alleen twintigers en dertigers, maar ook veertigers en vijftigers op de (elektrische) pedalen. Cortina is meegegroeid met zijn gebruikers.

Als het niet zo’n enge term was, zou je Kruitbosch bijna een mensenbedrijf noemen en de directieleden mensenmensen. Betrokken, betrouwbaar en dynamisch: het zijn de kernwaarden van Cortina. Maar in tegenstelling tot veel andere bedrijven lijkt het hier geen loze marketingpraat. Een fietshandelaar komt woorden tekort om de geweldige service te prijzen, ook aan kleine afnemers zoals hij. ‘Ze doen nooit moeilijk.’ Dat maakt hij ook weleens anders mee.

Het scheelt dat Kruitbosch een familiebedrijf is en geen door aandeelhouders voortgedreven geldmachine. De klant is ouderwets koning, de medewerkers zijn eerder vrienden dan een nummertje: onmisbaar om het bedrijf succesvol te maken en te houden. Grote betrokkenheid en liefde voor het vak zijn wel vaker de kracht van familiebedrijven en de loyaliteit van personeel en klanten helpt enorm in het streven naar een bestendige toekomst. Streven naar kortetermijngewin is er over het algemeen niet bij.

Ongeschreven regel

Ze organiseren ook jaarlijks het Bike Event voor fietsverkopers en leveranciers. Op de laatste editie waren zo’n 2500 bezoekers aanwezig. De directeuren staan aan de deur om gasten te begroeten en ook oudere ex-Kruitboschen lopen er rond. In totaal werken slechts zeven leden van de behoorlijk uitgebreide Kruitbosch-clan in de zaak. Toch maakt geen van de drie directieleden zich druk over de opvolging. Ze zijn zelf nog veel te actief. Het bedrijf hoeft ook niet per se in de familie te blijven. Net zoals zij vrij waren in hun keuze zullen ze ook hún kinderen vrijlaten. Nou ja, niet helemaal, want ze moeten zich wel houden aan de ongeschreven regel om nooit op een fiets van een ander merk te rijden.

Het driemanschap vindt het belangrijker dat de kernwaarden behouden blijven. ‘Liever een nieuwe eigenaar dan een familielid dat er een kille cijferfabriek van maakt’, bezweert Chris. Niettemin zit Wilco te glunderen als hij vertelt dat zijn zoon binnenkort start in het bedrijf. Markeert de zomer van 2018 dan toch het begin van een vierde generatie binnen de rijwieldynastie?

Kruitbosch in cijfers

Omzet
€ 87 miljoen

Omzetverdeling
50% fietsen 
50% fietsonderdelen

Aantal artikelen in het magazijn
17.000

Aantal klanten
2000 fietsspecialisten in Nederland, België en Duitsland

Chris: ‘Wij vinden resultaten én mensen belangrijk. Als familiebedrijf zat die betrokkenheid er bij ons altijd wel in, maar we willen dat lading blijven geven.’ Belangstelling tonen voor het personeel, een hand op de schouder als het niet goed gaat. Samen met klanten, dienstverleners, leveranciers en personeelsleden kijken hoe ze werkprocessen kunnen verbeteren. Martin toont de nieuwe karren waarmee spullen voor verzending uit het magazijn worden gehaald. Op aanraden van de inpakkers staan de bakken nu schuin, zodat zij ze kunnen pakken zonder diep te bukken.

Kroniek van een fietsfamilie