Kruitbosch: ‘Drop shipment-omzet verdubbeld’
De coronacrisis slaat gaten in de omzet van tweewielerspecialisten, maar zorgt ook voor onverwachte plussen. Zo ziet Kruitbosch een verdubbeling in de omzet van leveringen via drop shipment. Manager Marketing & Communicatie Chantal Groot Kormelink: "Meer en meer klanten maken er gebruik van."
“Natuurlijk zijn het uitdagende tijden”, vertelt Chantal Groot Kormelink van Kruitbosch. “Niemand weet hoe dit precies verder zal gaan. Maar we zien ook echt kansen. Er zijn bepaalde productgroepen die hartstikke goed lopen. In de eerste weken van de lockdown zag je dat mensen even van de schrik moesten bekomen. Nu merk je dat er gang in de verkoop komt; bij de onderdelen en accessoires, maar zeker ook bij de Cortina- en Alpina-fietsen. Mensen beseffen: het zit er dik in dat ik deze zomer niet naar het buitenland op vakantie kan. Wat zijn de alternatieven? Je ziet dat velen gaan fietsen. We verwachten dus dat veel mensen het vakantiegeld aan een nieuwe fiets gaan besteden.”
Proactieve ondernemers scoren beter
“Ondernemers die de kansen zien en proactief bezig zijn, zijn de ondernemers die het echt goed doen”, vertelt Chantal Groot Kormelink. “Dat zijn de specialisten die hun klanten duidelijk laten merken: ik ben er voor je, je kan bij me terecht.” Kruitbosch op haar beurt probeert ondernemers zo goed mogelijk te helpen. “In de Kruitbosch-portal, ons bestelsysteem, geven we allerlei tips in coronatijden. En onze accountmanagers bezoeken klanten niet fysiek, maar hebben wel telefonisch heel nauw contact. De ene keer is dat om een luisterend oor te bieden, de andere keer om acties af te spreken.”
Omzet drop shipment verdubbeld in coronatijd
Kruitbosch signaleert een enorme toename in leveringen via drop shipment. “De winkel voert de producten in ons bestelsysteem in. De producten worden rechtstreeks naar de klanten verstuurd. De omzet via drop shipment is verdubbeld in de afgelopen weken.”
Dienst voorziet in duidelijke behoefte
Chantal Groot Kormelink: “We zien dat er ook meer klanten gebruik van maken. Dealers doen dit voor consumenten, die vandaag de dag heel gericht naar de winkel komen. Van tevoren hebben deze consumenten uitgezocht wat ze willen hebben, ze gaan niet of minder uitvoerig shoppen.
Als een product onverhoopt niet voorradig is, komt drop shipment van pas. Het product wordt dan snel alsnog thuisgeleverd.”