Kruitbosch investeert in de toekomst met geautomatiseerd magazijn van Swisslog
Zwolle/Edegem – Kruitbosch, groothandel in fietsonderdelen en -accessoires, investeert in de toekomst door zijn magazijn in Zwolle te automatiseren in samenwerking met automatiseringsbedrijf Swisslog. Kruitbosch heeft gekozen voor een AutoStore; een innovatieve, ruimtebesparende en geautomatiseerde manier om artikelen op te slaan, zonder het pand uit te breiden. Inmiddels is de AutoStore bij Kruitbosch volop in gebruik en worden de orders verwerkt met deze geavanceerde technologie.
Kruitbosch heeft als ambitie te groeien naar een toonaangevende speler in de Europese markt voor micro-mobiliteit. Om deze ambitie te realiseren, was Kruitbosch op zoek naar een schaalbare en flexibele oplossing om zijn opslagcapaciteit uit te breiden. Om die reden klopte het bedrijf aan bij Swisslog, één van de toonaangevende automatiseringsbedrijven in de logistieke sector. Swisslog adviseerde Kruitbosch de AutoStore met eigen SynQ Software als meest geschikte oplossing voor de wensen van Kruitbosch. Na twee jaar van voorbereiden, verhuizen en verbouwen maakt Kruitbosch inmiddels gebruik van de AutoStore van Swisslog. De artikelen van de groothandel in fietsonderdelen en -accessoires worden in 29.000 bakken opgeslagen. Bovenop de AutoStore rijden 65 robots die de artikelen uit de AutoStore naar de pickingstations brengen, waar de medewerkers van Kruitbosch de bestelde producten inpakken en verzenden naar de klant.
30% meer opslagcapaciteit zonder het pand uit te breiden
Dankzij de nieuwe AutoStore kan Kruitbosch bestellingen efficiënter en sneller verwerken. Het aantal handelingen tussen het orderpicken en inpakken is namelijk voor een groot aantal bestellingen gereduceerd. Ronald van der Hulst, logistiek projectmanager bij Kruitbosch, legt uit: “Onze materialen staan verspreid in ons magazijn. Zo staan de binnen- en buitenbanden van fietsen bijvoorbeeld, op een andere plaats. Vroeger duurde het lang om de bestelling van iemand die een binnen- en buitenband wou, samen te stellen. Daarom werden deze bestellingen meestal afzonderlijk verzonden. Dankzij de AutoStore zijn we instaat deze bestellingen gedeeltelijk te combineren.” Door meer bestellingen te combineren, heeft Kruitbosch het totale aantal verpakkingen weten te verminderen met 15%. Daarnaast is de opslagcapaciteit van het warehouse met ongeveer 30% toegenomen. De AutoStore neemt 1.000m2 in beslag, wat slechts 10% is van de totale oppervlakte van het warehouse.
AutoStore als groot voordeel voor de business van Kruitbosch
Kruitbosch beschikt door de AutoStore over een toekomstbestendig magazijn waarmee het fietsdealers in Nederland en Europa kan bedienen. “Dankzij de integratie van AutoStore is de opslagcapaciteit van ons magazijn met ongeveer 30% toegenomen, en dat zonder uitbreiding van de oppervlakte. Op dit moment liggen er ongeveer 15.000 artikelnummers in opgeslagen, waarbij we kunnen groeien naar ongeveer 20.000 artikelnummers. De piek van het fietsseizoen moet nog komen, maar daar is zeker voldoende ruimte voor. De AutoStore biedt veel flexibiliteit en dat is een groot voordeel voor onze business”, aldus Van der Hulst.
Een project met uitdagingen
De plaatsing van de AutoStore bij Kruitbosch zorgde voor een aantal grote uitdagingen. Han Voncken, projectmanager bij Swisslog, vertelt: “Alle projectactiviteiten voor de installatie van de AutoStore moesten binnen de muren van het bestaande magazijn uitgevoerd worden, dat in de tussentijd volledig operationeel bleef. De beschikbare ruimte om de installatie uit te voeren was dus zeer beperkt. Bovendien was de vloer niet vlak genoeg om het systeem te installeren. Daarom werd er eerst een extra laag beton gegoten. De logistieke organisatie was een extra uitdaging, maar we zijn erin geslaagd om alles samen binnen de vastgelegde termijn af te ronden. Tenslotte had Kruitbosch al in een vroege fase aan Swisslog gevraagd om een testomgeving te creëren voor een groot deel van de toekomstige SynQ Software. Op die manier kon Kruitbosch er al mee experimenteren en eraan gewend geraken. Hierdoor werd het personeel al gedeeltelijk opgeleid en waren de uitdagingen tijdens daadwerkelijke implementatiefase behoorlijk kleiner."
Een succesvolle samenwerking tussen Kruitbosch en Swisslog
Al met al is de AutoStore het resultaat van een succesvolle samenwerking tussen Kruitbosch en Swisslog. Van der Hulst: “‘We zijn zeer tevreden over het verloop van dit project. Het was een zeer aangename en professionele samenwerking. De medewerkers van Swisslog zijn echte AutoStore-specialisten die weten wat ze doen. Ze hebben ons van begin tot einde goed geïnformeerd en begeleid bij dit project. We waren vooral onder de indruk van de kwaliteit van de installatie en de aangeboden nazorg. Als kers op de taart werd de korte opleveringstermijn ook volledig gerespecteerd en behaald.”