Kruitbosch test herbruikbare verzendverpakkingen samen met DHL Parcel
Duurzaamheid is een thema dat bij Kruitbosch steeds hoger op de agenda staat. We willen impact maken met duurzame oplossingen voor micromobiliteit in de stad, in Nederland en Europa. Dat doen we door onze producten en keten stapje voor stapje te verduurzamen. Eén voorbeeld van deze stappen is de Easy Green Capsule; een samenwerking met DHL Parcel.
Grote dozen die belanden bij het oud papier
Het is vast een herkenbaar gevoel… De bezorger komt een groot pakket brengen met de spullen die je besteld hebt. Enthousiast pak je de nieuwe spullen uit en gooi je de doos bij het afval. Voor je gevoel was de doos wel heel groot voor het aantal producten dat je besteld had, zonde! Uit onderzoek blijkt dat we 40% lucht verzenden. De kartonnen dozen belanden meestal na één gebruik bij het oud papier en dan hebben we het nog niet eens over al het opvulmateriaal dat gebruikt wordt...
Samenwerking tussen DHL en Kruitbosch
Bij Kruitbosch herkennen we dit probleem ook, maar we zagen ook de kans om te verduurzamen. “Het past bij onze ambities om aan de ene kant onze CO2-uitstoot te verminderen en bij te dragen aan een circulaire economie", vertelt Anja Chicowlas, duurzaamheidsmanager bij Kruitbosch. "Een circulaire verpakking betekent dat je de verpakking hergebruikt en dus minder verpakkingsmateriaal nodig hebt. Het is heel fijn dat één van onze bestaande partners goed bezig is, daarom zochten we de samenwerking op voor een test met herbruikbare verpakkingen.”
Het idee
DHL Parcel was bereid om hun nieuwe duurzame concept, de Easy Green Capsule, samen met Kruitbosch te testen. Dit zijn herbruikbare verpakkingen, gemaakt van gerecycled polypropyleen. Het idee is simpel. Een fietsendealer bestelt een aantal producten en de bestelling komt bij Kruitbosch binnen. Vervolgens maakt de orderpicker bij Kruitbosch de bestelling klaar voor verzending met een Green Capsule. Dan wordt het pakket verzonden met DHL Parcel. De bezorger brengt het pakket naar de dealer, die de producten uit de Green Capsule pakt. Vervolgens neemt de bezorger de Green Capsule weer mee retour. De dealer ontvangt dus alleen de producten en geen grote doos die bij het oud papier belandt. Je kan de Green Capsule minstens 100 keer hergebruiken, blijkt uit onderzoek van DHL Parcel. Daarnaast is er geen vulmateriaal nodig omdat de Green Capsule stevig genoeg is. Ook is hij, waterdicht en stapelbaar. En een traceerbare sticker geeft inzicht in hoe vaak de Green Capsule wordt gebruikt en waar hij is.
Steeds meer stappen zetten in de toekomst
“Als belangrijke schakel in onze keten biedt DHL ons de mogelijkheid om duurzame verpakkingen te verzenden, maar ook weer retour te krijgen”, vertelt Anja. “Met DHL Parcel kunnen we het totaalconcept van circulaire verpakkingen goed testen. De eerste voordelen zijn voor ons duidelijk: we verbruiken minder materiaal en verwerken onze orders sneller. We hoeven namelijk geen dozen meer te vouwen en plakken. En dat is niet alleen fijn voor ons… Ook de klanten met wie we de Green Capsule testen, zijn heel tevreden!” Nu is de Green Capsule nog een pilot, maar het geeft Kruitbosch meer inzicht in hoe we onze verpakkingen kunnen verduurzamen. Daar willen we in de toekomst steeds meer stappen in gaan zetten. We zitten nu nog in een testfase, maar de eerste stap is gezet!