TRENDS ON THURSDAY – Trend 1: stijgende kosten

19-01-2023

Aangewakkerd door de coronapandemie stegen de kosten door slechte beschikbaarheid van grondstoffen en de producten die daarvan gemaakt moesten worden. De oorlog in Oekraïne zorgt voor het laatste zetje, waardoor veel consumenten deze crisis nu echt ervaren in hun dagelijkse leven en ze in de schulden terecht komen. Beoogde en noodzakelijke aankopen worden hierdoor uitgesteld of kunnen zelfs helemaal niet meer worden gedaan. Organisaties moeten nu dus hard na gaan denken wat voor impact dit heeft op hun markt. Daarnaast laten deze opeenvolgende crises zien hoe volatiel de markt momenteel is. Onze collega Paul van Groningen heeft in zijn dagelijks werk als manager van de business unit Bikes en expert op het gebied van supply chain veel te maken met deze trend. Hij vertelt hoe we bij Kruitbosch omgaan met deze trend en de impact die het heeft op de prijzen en beschikbaarheid van onze Cortina fietsen en e-bikes.

Prijsverhogingen, wie voelt ze niet in de portemonnee?! Niet alleen de prijzen van onze boodschappen, gas en elektriciteit zijn de afgelopen twee jaar hard gestegen. Ook de prijzen van grotere aankopen van bijvoorbeeld een fiets hebben niet stil gestaan.

Toen begin 2020 corona ook Nederland bereikte kon niemand vermoeden wat het effect zou zijn op de beschikbaarheid van fietsen en de prijsstijgingen die daarmee gepaard zouden gaan. Nederlanders sloegen massaal aan het fietsen. Ze kochten de fiets, zodat ze niet met het openbaar vervoer hoefden te reizen of schaften een (race)fiets aan als alternatief voor de gesloten sportscholen. Dealers begonnen groot in te slaan om aan de vraag te kunnen voldoen en dus kochten merken, waaronder ook wij, groot in bij producenten van onderdelen. Zo groot dat deze producenten de vraag niet meer aan konden. Toen door coronamaatregelen fabrieken en havens gesloten moesten worden, ontstonden tekorten die zelf op dit moment nog niet weggewerkt zijn.

Bij een grote vraag en een laag aanbod stijgen prijzen, zo ook voor de componenten van onze fietsen. De prijs van aluminium, gebruikt in de frames van Cortina, steeg in enkele maanden met maar liefst 60%. Maar het kon nog extremer, vrachtvervoer per container vanuit Azië naar Europa steeg met 750%! Op het moment dat corona in Europa getemd leek, viel Rusland Oekraïne binnen. Als gevolg hiervan rezen de prijzen voor gas, elektriciteit en brandstof de pan uit. Iets wat we niet alleen thuis voelen, maar ook impact heeft op de prijs voor bijvoorbeeld het lakken van een frame, waarbij gas gebruikt wordt om de lak goed te laten drogen. Omdat het onmogelijk bleek deze prijsstijgingen zelf op te blijven vangen konden we niet anders dan een deel van deze verhoging door te rekenen in onze dealerprijzen.

Tegelijkertijd zijn we samen met onze leveranciers en assemblage partners hard aan de slag gegaan om de impact van deze verhogingen minimaal te houden. Om beter in te spelen op een eventueel tekort aan componenten hebben we samen met onze assemblage partners goed gekeken naar alternatieven, welke we deels als buffers op voorraad hebben gelegd. Hiermee zijn we flexibeler wanneer een specifiek onderdeel tijdelijk niet beschikbaar is. Ook hebben we de verpakking van onze fietsen nog eens goed onder de loep genomen, waardoor we onze fietsen binnenkort efficiënter kunnen vervoeren zonder afbreuk te doen aan de bescherming. Niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook voor het milieu! Tot slot hebben we een programma opgezet wat ons gaat helpen de vraag naar onze fietsen nog beter te voorspellen. Door goed te luisteren naar de markt, het analyseren van de juiste data en het delen van deze informatie met onze leveranciers kunnen we sneller inspelen op een veranderende vraag naar onze fietsen.

Ook in 2023 blijven we samen met onze producenten, assemblage partners en dealers keihard werken om fietsen toegankelijk te houden voor de consument. Wij zullen zorgen dat we beschikbaarheid en prijsniveau op het juiste peil houden en dealers vragen gemaakte afspraken na te komen, maar vooral ook scherp te zijn op de kansen in de markt en deze samen met ons te grijpen.

TRENDS ON THURSDAY – Trend 1: stijgende kosten