TRENDS ON THURSDAY – Trend 4: decarbonisatie versnellen
Mensen verwachten steeds meer dat organisaties verantwoordelijkheid nemen en actief hun CO2-uitstoot reduceren. Ook medewerkers verwachten tegenwoordig steeds meer actie van hun werkgever om maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. CO2 reductie doelstellingen en initiatieven worden kritisch onder de loep genomen. De ambitie van een organisatie om bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen worden steeds belangrijker bij de keuze voor een baan. Bedrijven moeten nu écht verantwoordelijkheid nemen. Deze trend heet ook wel de versnelling van decarbonisatie. Onze duurzaamheidsmanager Anja ziet deze trend ook en werkt dagelijks bij Kruitbosch om de duurzaamheidsdoelen van Kruitbosch samen met andere collega’s te behalen. Zij vertelt in deze blog meer over decarbonisatie als een van de doelen bij Kruitbosch.
Fietsen is goed voor het milieu
Ik hoor vrienden en kennissen wel eens zeggen “Kruitbosch verkoopt fietsen, dat is toch best duurzaam.” Klopt. Fietsen is goed voor het milieu. Laten we het ook bij het milieu en de CO2 uitstoot houden, want ‘duurzaam’ is eigenlijk nog meer dan dat (denk bijvoorbeeld ook eens aan de lonen die iedereen die in de productieketen betrokken is, worden betaald of de arbeidsomstandigheden. Maar daar een andere keer meer over). Een fiets is een schoon vervoersmiddel dat – als het de auto vervangt - bijdraagt aan het reduceren van de CO2 uitstoot uit mobiliteit. Een prachtige business dus om in te zitten. En toch stoten ook wij als bedrijf CO2 uit. En ook de fiets die tijdens gebruik geen of bijna geen CO2 uitstoot, zorgt voor milieu impact vóórdat de wielen draaien. Laten we in deze blog focussen op het eerste gedeelte, onze eigen CO2 voetafdruk als mobiliteitsbedrijf.
Hoe wij onze eigen CO2 uitstoot als organisatie reduceren
Als wij het over onze eigen CO2 uitstoot als bedrijf hebben, bedoelen we de CO2 uitstoot uit energieverbruik in het gebouw (ons kantoor en magazijn in Zwolle), brandstofverbruik van ons wagenpark (met name auto’s die door de buitendienst worden gebruikt), andere zakelijke mobiliteit (voor de inkoop van materialen, bezoeken van leveranciers en testen van product samples, vliegen we ook nog wel eens rond) en woon-werkverkeer. In vaktermen zijn dit Scope 1 en 2 emissies en het mobiliteit gerelateerde gedeelte van de Scope 3 emissies. De laatste nemen wij bewust mee in onze “eigen” CO2 voetafdruk. Want hoe geloofwaardig zijn we als we duurzame mobiliteit verkopen maar er zelf niet aan doen?! Ons doel voor eind 2025 is een reductie van 55% van onze emissies uit ons gebouw, wagenpark, zakelijke mobiliteit en woon-werkverkeer ten opzichte van 2021.
Bronpomp, groene elektriciteit en een elektrisch wagenpark
Hoe we dat willen bereiken? Gezien wij ons gebouw al met een bronpomp verwarmen en groene elektriciteit inkopen, zijn onze grootste impacts als organisatie mobiliteitsgerelateerd. Zo was ons wagenpark in 2021 verantwoordelijk voor 32% van onze voetafdruk. Eind 2024 willen we dat dit er anders uit ziet en willen wij alle brandstofauto’s hebben vervangen door een elektrische auto of een ander duurzaam alternatief. De komende jaren zullen de auto’s gefaseerd worden vervangen. Op dit moment rijden er 14 van de 35 auto’s elektrisch.
Op de fiets naar je werk
Het tweede grote deel aan onze eigen CO2 voetafdruk is de woon-werkverkeer (53%). Uiteraard zien wij het liefsdat alle onze medewerkers op een Cortina naar hun werk komen, goed voor het milieu én mooi ambassadeurschap voor ons merk Cortina. Maar we zijn ook realistisch genoeg om te weten dat dit niet haalbaar is, zo wonen onze collega’s gemiddeld ca. 30 km van ons kantoor. Aan de andere kant weten we door een eerste survey onder collega’s ook dat er nog potentieel is om meer mensen op de fiets te krijgen die dichter bij kantoor wonen. Want douches en kluisjes voor je spullen hebben wij gewoon. Door momenteel een diepgaandere mobiliteitsscan uit te voeren zijn wij aan het onderzoeken hoe we onszelf nog meer kunnen stimuleren om op een schonere manier naar ons werk te komen.
Over de resultaten en waar we in 2022 stonden, zullen we binnenkort meer berichten. Stay tuned.