TRENDS ON THURSDAY – Trend 6: Tweedehands en reparatie
Iets repareren of tweedehands kopen? Dit is een opkomende trend die eigenlijk al een hele tijd gaande is. Het is een beweging naar meer duurzame en verantwoorde consumptiepatronen. In de laatste maanden is deze trend erg hard gegroeid. De oorlog in Oekraïne en alle gevolgen daarvan hebben hier aan actieve rol in gehad. Hierdoor had en heeft de consument namelijk minder te besteden en zoekt hij naar alternatieven om zijn consumptiegedrag enigszins in stand te houden. Sites die tweedehands artikelen aanbieden, zijn dan ook sterk gegroeid in de afgelopen periode. Door deze harde groei is het stigma rondom tweedehands producten verder gedaald. Tweedehands was toch altijd een beetje voor een smalle consumentengroep, maar is steeds meer mainstream en een consumptiewijze geworden van de bewuste consument. Sterker nog, tweedehands consumeren is zelfs iets geworden waar je als consument trots op bent en wat je deelt met de mensen in je netwerk. Onze concept developer Reinier Tijssen ziet ook dat reparatie en tweedehands producten steeds populairder worden. Hij deelt zijn visie op deze trend.
Consumptieharten vervullen
Ik vind het mooi dat tweedehands en reparatie steeds populairder wordt! Ons westerse consumptiegedrag draagt namelijk nog steeds sterk bij aan stijgende CO2 en de gevolgen daarvan (is zelf nummer 1 vervuiler volgens veel bronnen). Door deze wijze van consumeren kunnen we onze consumptieharten dus nog steeds vervullen, maar is de impact op het milieu een flink stuk lager.
Kansen voor je business model
Naast een lager besteedbaar inkomen als aanjager van deze trend, is de aanstaande regelgeving rondom Right to Repair een aanjager. Ken je deze nieuwe wet al? Consumenten krijgen door deze wetgeving het recht om aangekochte elektronische apparaten te repareren. Ondanks uitstel door de Europese Commissie in oktober 2022, zie je wel al dat bedrijven aan het voorsorteren zijn op deze aanstaande wet. Het biedt naast de noodzakelijke aanpassing in je aanbod namelijk ook enorme kansen voor je business model. Ik denk dat het voor alle branches dan ook goed is om actief na te gaan denken over de kansen die deze wetgeving gaat bieden.
Wat is de impact van deze trend?
Op de lange termijn verwacht ik dat deze trend een permanente gedragsverandering gaat creëren bij producent en consument. Consumenten zullen steeds minder gaan kijken naar de initiële aanschafprijs en steeds meer naar repareerbaarheid en restwaarde, oftewel the total cost of ownership. Hierdoor zullen producenten steeds meer na moeten gaan denken over het materiaalgebruik, een tijdloos ontwerp en de repareerbaarheid. Deze verandering in het productontwikkelproces gaat een positieve uitwerking hebben op duurzaamheid, kosteneffectiviteit, behoud van natuurlijke hulpbronnen en ondersteuning van lokale gemeenschappen. Veelal positief nieuws!
Wat doet Kruitbosch?
Bij Kruitbosch nemen we deze trend ook serieus, zowel bij Cortina als in onze groothandel. Waar we bij Cortina voorheen vooral vanuit designperspectief fietsen ontwierpen, is nu repareerbaarheid steeds belangrijker. Dit doen we door actief feedback op te halen bij ons dealernetwerk, maar ook door onze eigen servicewerkplaats actief betrokken te maken bij het volledige ontwikkelproces. Hierdoor maken we niet alleen mooie fietsen, maar ook fietsen die langer meegaan omdat ze veel makkelijker te onderhouden zijn. Hoe we de consument actief kunnen stimuleren om hun Cortina te (laten) onderhouden en repareren is een thema waar we momenteel een concept voor aan het uitwerken zijn. De markt voor tweedehands fietsen wordt door de fietsenwinkels sinds jaar en dag al actief bedient. Binnen onze groothandel ondersteunen we de fietswinkels door passende producten aan te bieden en door constante optimalisatie van ons dealerportal.
Geniaal idee? Let us know!
Kruitbosch ziet dus vooral de positieve kanten van deze trend. Ik ben erg benieuwd hoe andere branches nadenken over de kansen die deze trend te bieden heeft! Heb je nog een geniaal idee voor Kruitbosch? Laat het ons dan vooral weten!