World cycling day - In gesprek met business unit manager Stephan Mooibroek

03-06-2023

Het is vandaag World Cycling Day! Deze dag is speciaal in het leven geroepen door de UN om de fiets en de potentie daarvan in het zonnetje te zetten. Want een fiets is een betaalbare, gezonde en een duurzame manier om van A naar B te komen. Hoe kijken we bij Kruitbosch eigenlijk naar de fiets en de ontwikkelingen in onze branche? We vragen het aan Stephan Mooibroek, Business Unit Manager Bikes bij Kruitbosch.

Stephan, het is vandaag World Cycling Day. Waarom zou iedereen volgens jou moeten gaan fietsen?

Ik denk dat iedereen zou moeten gaan fietsen omdat het allereerst heel gezond is. Het is voor iedereen belangrijk om voldoende te bewegen, maar het kan soms lastig zijn om daar tijd voor te vinden. Door fietsen (ook functioneel van A naar B) onderdeel te maken van je dagelijkse routine, wordt het een stuk makkelijker om te blijven bewegen. En daarnaast is het natuurlijk een perfecte manier om naar buiten te gaan en de mooie omgeving te ervaren!

Maar ik denk dat er ook een andere goede reden is om de fiets een prominentere plek te geven. De fysieke ruimte die door fietsen wordt ingenomen is namelijk een stuk kleiner dan de ruimte die een auto nodig heeft. Elke vierkante meter die we niet nodig hebben om een auto te parkeren, kan gebruikt worden om onze woonwijken (nóg) leefbaarder te maken.

Kortom, ik denk dat fietsen gezond is, voor jezelf en voor de omgeving waarin je woont en daarom zou iedereen moeten gaan fietsen.

Fiets je dan zelf ook veel? En hoe ervaar je dat?

Ik fiets graag en alle korte ritten doe ik het liefste op de fiets. Niets is fijner dan even mijn benen strekken en nieuwe plekken in de buurt te ontdekken. Daarnaast stap ik graag op mijn mountainbike om daar de grenzen op te zoeken. Ik houd van avontuur!

Maar wat ik het allermooiste vind, is fietsen met mijn kinderen. Als vader merk ik dat de wereld van mijn kinderen zoveel groter wordt en dat de fiets een enorme boost aan hun zelfstandigheid geeft. Toegegeven, ik vind het af en toe best wel even spannend als ze de grote weg op gaan met hun fiets. Tegelijkertijd vind ik dat juist ook gaaf. Ik kan het anderen alleen maar toejuichen om hun kinderen zo snel mogelijk op de (loop)fiets te krijgen!

Welke ontwikkelingen zie jij in de fietsenbranche? 

Allereerst vind ik de fietsenbranche een mooie en interessante branche. Dit jaar is voor vele partijen een uitdagend jaar. Ik zie dat er een correctie plaatsvindt in onze keten, zodat de vraag en het aanbod weer bij elkaar komen. Tegelijkertijd is het ook een jaar waarin er heel veel nieuwe kansen zijn en dat maakt het voor mij juist ook zo’n interessante branche.

We zien dat vele partijen stappen zetten om de gehele keten (verder) te verduurzamen. Om dat te realiseren is het naar mijn mening belangrijk dat we allemaal transparant zijn. Ook een open blik om dingen principieel anders te doen is onmisbaar. Ik zie steeds nauwere samenwerkingen ontstaan, zodat we als branche echt impact kunnen maken. Daarnaast zie ik ook dat de automotive een steeds prominentere plek claimt in onze branche. Ik zie steeds meer producten die de ruimte tussen de fiets en de auto zullen innemen.

Hoe spelen jullie daar bij Kruitbosch op in? 

Met alle merken van Kruitbosch richten we ons op relatief jonge mensen. Uiteraard doen we dat met ons kinderfietsmerk Alpina, maar ook met ons fietsmerk Cortina. Hoe eerder je mensen op de fiets krijgt, hoe beter! We hebben recentelijk een nieuwe fiets geïntroduceerd om deze jonge doelgroep nog beter aan te spreken, namelijk de Cortina E-Lett.

Het is voor ons erg uitdagend om alleen het verschil te maken. Daarom geloven we bij Kruitbosch in de kracht van samenwerken. Dan wordt onze impact nog vele malen groter! Daarom hebben we ons aangesloten bij meerdere initiatieven om fietsen een nóg prominentere plek te geven in de stad.

Tot slot is het voor ons cruciaal om de footprint van onze producten te reduceren en de keten daarachter te verduurzamen. Dit begint door kleine stappen te zetten, zoals een strengere selectie van toeleveranciers, maar ook door grote stappen te zetten op het gebied van bijvoorbeeld accu’s. En ook hierbij geldt: dit kunnen we niet alleen. We moeten samenwerken om onze droom te realiseren, daar ben ik van overtuigd!

 

World cycling day - In gesprek met business unit manager Stephan Mooibroek